MARGARETHA BLOMGÅRD

Arbetar i Lund på fredagar

Margaretha är socionom, legitimerad Hälso- och sjukvårdskurator, har en grundläggande psykoterapiutbildning, läser nu Psykoterapeutprogrammet med par- och familjeinriktning vid Lunds Universitet och blir färdig och legitimerad Psykoterapeut våren 2024. Margaretha arbetar också som universitetsadjunkt och undervisar blivande socionomer och Hälso-och sjukvårdskuratorer på Socialhögskolan i Lund i psykosocialt behandlingsarbete och samtalsmetodik. Efter många års arbete som kurator inom sjukvård genomsyrar det salutogena förhållningssättet – där hälsa och sjukdom ses som ett kontinuum, inte ett antingen eller - hennes arbete. Som människor drabbas vi av sjukdom, genomgår kriser, konflikter och ställs inför problem som behöver lösas. Hur kan vi hitta kraften i oss själva (och i vår omgivning) och använda oss av oss själva på ett sätt som gör att vi kanske till och med kan växa och utvecklas ur kriserna vi genomgår?

Margaretha har lång erfarenhet av psykosocialt behandlingsarbete och av att möta både individer och par i behandlande samtal. Som kurator inom Mödra- och kvinnosjukvård mötte hon kvinnor och par bland annat i samband med graviditet, upprepade missfall, abortsamtal, svårigheter att bli gravida, förlust av barn under graviditet eller i samband med förlossning. I arbetet på Onkologiska kliniken mötte hon cancerpatienter och närstående före, under och efter sjukdomsbesked och behandlingar. Det nuvarande kliniska arbetet rymmer möten med personer med bland annat ångestproblematik, nedstämdhet/depression, stressproblematik, utmattning samt relationsproblem. Margaretha har också arbetat som kurator på Ungdomsmottagningen samt Studenthälsan och är van vid att möta människor i olika åldrar.

BOKA TID

Margaretha arbetar med individer, par och familjer och nås på:

Mail: blomgard.psykoterapi@gmail.com

Telefon: 0702 – 338 339